søndag den 11. september 2016

Det handler om at lære af sine fejl

Da jeg i går skrev dette tweet, var det egentlig meningen lige at kaste denne op på bloggen Visdomsord, for det er jo her, jeg samler mange af de tanker og ideer, som kommer undervejs i et langt og spændende liv. Delingen af guldkorn er vigtig, for hvis ikke man får skrevet det ned, så glemmer man...

Her kommer visdomsordet:
Alle kan begå fejl.
Den kloge lærer af det.
Den knap så kloge bliver ved med at benægte fejlen.
Vi er alle lejlighedsvis ramt af den ulempe, at vi begår fejl.

For min egen del har jeg en stædig lyst til at overbevise andre. Naivt springer jeg i med begge ben, når nogen udfordrer et argument - velvidende, at vedkommende ikke VIL forstå det der skrives, men til gengæld gerne vil misforstå det, der skrives.

Jeg er blevet bedre til at undgå den slags, fordi jeg ikke gider skænderier - hverken på Twitter eller noget andet sted. Men det sker, og i de situationer er der kun ét at gøre. Forsøge at reparere situationen uden at fornærme sin modpart alt for meget. For uanset hvordan andre vurderer en diskussion, en debat eller et skænderi, så handler alt her i livet om karma.

Vi opnår intet ved at "vinde" en diskussion hvis vi samtidig ridser lakken af god stemning, vel? :-)

At det så er forskelligt hvordan andre vurderer ens debattone er noget ganske andet. Det vil altid være farvet af hvor meget eller lidt andre selv har beskæftiget sig med diskussioner. Samtidig afhænger meget af, om folk gør sig den ulejlighed at tjekke HELE tråden før de vurderer en samtale. Hvis man kommer ind halvvejs inde i en debat, kan vigtige forudsætninger være overset.

Anyway, kloge mennesker lærer af sine fejl - og bliver bedre til at undgå fremtidige fejl.

Fortsat god søndag herfra. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar