onsdag den 3. september 2014

Hvo som intet vover, intet vinder...

Vi kender alle ordsproget "Hvo som intet vover, intet vinder." Men har du tænkt nærmere over, at dette ikke kun gælder spil i økonomisk forstand?

Vi mennesker elsker at udsætte det som gør ondt. Når vi har et budskab der er svært at formulere fordi det handler om mere end bare ord, så finder vi en masse overspringshandlinger.

Det gør du stensikkert ikke, vel? :-)

Vær nu ærlig over for dig selv. Vi gør det alle...

Forleden tog jeg mig sammen, for jeg havde ét navn på listen over folk jeg skyldte et budskab. Jeg ville aldrig fortælle hende, at vores nu afdøde mor ville have været glad hvis det var lykkedes, for det opfatter jeg som et alt for emotionelt trick. Jeg står på egne ben, og leverer budskabet, og må så finde mig i de tæsk livet bringer.

Svaret var ikke det jeg håbede på, men på mange måder er selv et anderledes svar også et godt svar. Det er et ærligt svar, og det er et svar som bevarer venskabet. Selv hvis det ikke fik lov til at udvikle sig som jeg havde håbet.

Visdommen - og grunden til jeg deler det med jer læsere - ligger i, at vi mennesker erkender, at det som er det bedste svar ikke altid er det svar vi håber på. Men når vi lader eftertænksomheden synke ind, så virker livet faktisk endnu bedre end vi selv kunne have planlagt det. Jeg fortryder ikke ét eneste sekund, at jeg var ærlig, for uanset hvad så fortjente den pågældende person at kende sandheden. Vedkommende kan bruge det eller lade være - det bestemmer jeg ikke.

Men at jeg nu roligt kan bevæge mig videre i livet, fordi jeg til alle tider har været tro mod mine tanker, ideer og følelser. Dét frigør en masse god energi.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar